V minulosti rodiče často kárali své potomky za to, že sedí nezdravě dlouho u počítače a hrají hry. Tvrdili, že si kazí zrak, ničí tělo nekonečným sezením a mrhají časem zbytečnou činností, která nemá žádný vliv na jejich budoucnost. Ale doba se mění, a to i v této oblasti. Podle nedávného průzkumu Manpower IT Tech Talent Outlook je nyní až 57 % zaměstnavatelů ochotných brát v úvahu herní dovednosti při výběru nových zaměstnanců. V České republice je to zhruba 31 %. Gameři jsou v kurzu!
Nová éra náboru
Různé společnosti z různých odvětví začínají do svých pracovních prostředí zavádět herní prvky. Díky tomu se při náboru nových zaměstnanců zaměřují na hráče nebo lidi s herní zkušeností. Nastává doba, kdy si lidé budou moci s klidem připsat stovky hodin strávených u počítačových her do svých životopisů. Ti, kdo toto zanedbají, by mohli přijít o atraktivní pracovní příležitosti.
Gamifikace
Gamifikace získala obrovskou oblibu v zahraničí a postupným vývojem technologie a společnosti se dostala i do České republiky. Jedná se o koncept, který přináší herní prvky do různých oblastí mimo samotné hry a těší se velké oblibě, zejména v oblasti sdílené ekonomiky. Například řidiči společností Uber nebo Bolt sbírají odměny za splnění určených cílů, jako je počet provedených jízd či ujetá vzdálenost.
Amazon, významný hráč na poli internetového obchodování, patří mezi hlavní propagátory gamifikace. Společnost se snaží zpříjemnit rutinní úkony svých pracovníků tím, že ve vybraných skladech zavedla obrazovky umožňující skladníkům hrát jednoduché arkádové hry během pracovní doby. Rychlé a efektivní zpracování zásilek je odměněno bonusy, virtuálními vyznamenáními, a dokonce i interní měnou, kterou mohou pracovníci směnit za produkty či předměty. Tímto způsobem se Amazon pokouší zvýšit motivaci a zapojení svých zaměstnanců.
Příležitost jako dělaná pro mladší generace
Mileniálové a následující generace vyrůstaly s počítačovými hrami, ve kterých je jakýkoliv pokrok okamžitě patrný. To samé pak mladí lidé očekávají i v reálném světě, především v pracovním prostředí. Pokud mladí zaměstnanci nemají v zaměstnání vytyčené konkrétní cíle, podobně jako v počítačové hře, klesá u nich chuť pracovat. Alespoň si to myslí Petr Pouchlý, odborník ze studia Court of Moravia, které se specializuje na implementaci herních prvků do firemní praxe. Zaměstnavatelé si často stěžují, že mileniálové nejsou dostatečně loajální a trpěliví. Ale oni svým způsobem jen očekávají stejný způsob chování, na který jsou zvyklí z herního prostředí.
Již v tuto chvíli existuje mnoho firem, které nabízejí pracovní příležitosti pro nové zaměstnance s herními zkušenostmi. Zejména designerské firmy využívají virtuální realitu jako součást svého pracovního procesu, a schopnost ovládat tuto technologii může být pro uchazeče o práci velkou konkurenční výhodou. Jako konkrétní příklad můžeme uvést konglomerát General Electric, který technologii virtuální reality využívá při tréninku robotů. Tito roboti poté kontrolují ropné plošiny nebo jaderné elektrárny.
Od hraní her až do armády
Gameři se mohou díky svým herním znalostem uplatnit i v ozbrojených složkách, například v britském letectvu. To se poohlíží po nových pilotech, které mimo jiné zajímá i hraní her a počítače jako takové. Mluvčí britského letectva pro stanici BBC řekl: Schopnost vstřebávat informace, rychle reagovat, koordinovat činnosti, a přitom pod tlakem zachovat chladnou hlavu. To jsou často vlastnosti lidí, kteří jsou dobří v počítačových hrách. S ohledem na tyto schopnosti mohou být ti, kteří projdou výběrovým procesem, skvělými kandidáty pro pozice jako piloti vojenských dronů.
Naprosto totožné důvody má pro nabírání gamerů i armáda USA. Tento trend začal již v roce 2018, kdy poprvé po třinácti letech nesplnila svůj náborový cíl. V zahraničí najdeme také platformu, která nabízí hráčům počítačových her kariérní poradenství. Na základě analýzy herních dat a jiných charakterních vlastností jim posléze doporučí vyhovující kariérní příležitosti – tím se zabývá například Game Academy, kde hráč sdílí svůj herní profil. Po provedení této analýzy se pustí do hraní svého oblíbeného herního titulu. Během hry se zaměří na splnění různých úkolů, které mu pomohou zdokonalit dovednosti potřebné pro jeho budoucí kariéru. Po úspěšném dokončení těchto úkolů obdrží doporučení od akademie, která mu nabídne konkrétní pracovní příležitosti nebo možnosti účasti ve vzdělávacích programech, jež mu budou nápomocné při jeho profesním rozvoji.
S popularitou videoher se nepřetržitě zvyšuje i celková velikost globálního herního trhu, který dosahuje dosud nevídaných rozměrů. Během pár let se hodnota dle analytické platformy Newzoo ze 100 miliard dolarů více než zdvojnásobila. A díky pokroku moderní vědy a technologií jsou hry mnohem komplexnější než dřív. Odborníci dokonce počítačové hry už nepovažují za pouhou zábavu, ale vnímají i jejich další přínosy. Série studií univerzity v Glasgow dokonce dospěly k závěru, že videohry rozvíjejí tzv. „graduate attributes“, což jsou dovednosti, které by si měli během studia osvojit všichni vysokoškolští studenti.